Van tegelzetter met een eigen bedrijf naar commercieel adviseur bij Coba. Voor Marc Vos was dit een heel logische stap - en voor ons ook. De vakman met het neusje voor commercie is nu een aantal jaren werkzaam in de noordelijke provincies en heeft daarbij al menig tegelzetter weten te verbazen: “Het is best verrassend wanneer je als vertegenwoordiger op een bouwplaats een feilloze demonstratie van onze producten geeft.”
Jarenlang had Marc een eigen onderneming als tegelzetter. Zo rond zijn veertigste begon de behoefte aan een nieuwe uitdaging te kriebelen. En die vond hij bij het bedrijf waar hij al jaren trouwe klant was: Coba. “Ik vond het leuk om eens aan de andere kant van het product te staan. Ik denk dat mijn expertise als vakman, mijn kennis van de producten én mijn ervaring als ondernemer me erg helpen in dit werk.”
Coba levert lijmen, voegmiddelen, egalisatiemortels en toebehoren
Coba is een merk van Bruil. Marc legt uit wat Coba is en doet: “Coba is producent van afbouwproducten. Lijmen, voegmiddelen, egalisatiemortels en de noodzakelijke toebehoren.
Het hoeft niet moeilijker gemaakt te worden dan het is. 'Makkelijk zat' is niet voor niets onze slogan en dat is waar Coba voor staat.”
Commercieel technisch adviseur
Marc vervolgt: “Wij leveren in principe aan de tussenhandelaren, zoals Julius van der Werf en BMN, maar onze eindgebruiker is de professional, de vakman. Voor mijn klanten ben ik dan ook eerste aanspreekpunt. Mijn functie is best uitgebreid met veel verantwoordelijkheden. Ik moet bijvoorbeeld ook technisch en inhoudelijk advies uitbrengen wanneer er projecten worden aangemeld. Ik ga langs bij projecten en handel de garantie af. Dat gaat verder dan het klassieke buitendienstwerk. We noemen onszelf daarom wel eens commercieel technisch adviseur.”
Nieuwe klanten vinden en behouden
Relatiebeheer is dus een belangrijk onderdeel van het werk. Maar, ook acquisitie van nieuwe klanten is onderdeel van Marc’s takenpakket. Hoe pakt hij dat aan? “Nou, je houdt natuurlijk contact met je tussenhandel. Dan vraag je gewoon wie er bij ze afnemen en daar ga ik dan langs. Maar, ook via Linkedin of Facebook zie ik wel eens tegelzettersbedrijven langskomen die ik nog niet ken en dan bel ik ze op of ik ga erheen.”
Hoewel de directe afnemers van Coba dus de tussenhandelaren zijn, is Marc wel degelijk zeer actief bezig met het benaderen van de eindgebruiker: de tegelzetters. “Ja, het is gewoon een win-win situatie. Als ik een tegelzetter als klant krijg, krijgt de tussenhandel die ook. En de klant, die krijgt het beste product met een uitstekende service, dus die wint ook.”
Overigens zijn Marc’s klanten er in vele maten: “Van zzp’ers tot mkb-bedrijven en grotere bouwbedrijven, die 2.000 prefab woningen per jaar neerzetten.”
Een werkdag als commercieel adviseur Coba
Hoe ziet een doorsnee werkdag eruit voor Marc? “Nou, ik begin nog steeds elke dag met koffie, hoor! Dan bekijk ik mijn agenda: heb ik afspraken vandaag? Ik check mijn mail, die beantwoord ik direct als het lukt. Ik bekijk de projecten die aangemeld zijn of aangemeld moeten worden en ik stel adviezen op. En dan ga ik op pad, bij klanten langs. Ik geef ook demonstraties, bij tussenhandelaren bijvoorbeeld. Dan leg ik de persoon achter de balie uit hoe onze producten gebruikt moeten worden, geef ik er een paar tips bij. Binnenkort staan we ook weer op beurzen.”
Afwisselend en divers werk
Marc vindt zijn werk gevarieerd en uitdagend. “Ik kom overal, het ene moment sta ik in een showroom of groothandel en het volgende moment sta ik op de bouwplaats. Ik houd van die afwisseling. Ook telefonisch en digitaal kun je heel veel zaken oplossen. Laatst heb ik nog een probleem via Facetime opgelost. Een tegelzetter kreeg zijn voeg niet mooi strak, die zette Facetime aan en ik keek even mee. Ik zeg: joh, je sponst te snel af, daar moet je even mee wachten. Nou toen ging het prima, dus dat kan ook gewoon allemaal!”
Zelf klachten afhandelen en oplossen
Voor Marc is dat gesneden koek, want met 25 jaar ervaring weet hij precies waar hij over praat. Egaliseren, uitvlakken, voegen, lijmen of voorstrijken: het heeft geen geheimen voor de goedlachse commercieel adviseur. “Het komt wel eens voor dat we een klacht krijgen over één van onze producten. En dan kan het gebeuren dat ik denk: nou, volgens mij wordt het product net niet helemaal juist gebruikt. Dan ga ik erheen, zeg ik verder niks over mijn achtergrond, en doe ik ‘even’ voor hoe het werkt.”
Levert dat geen verbaasde blikken op? “Ja zeker wel, dan zie je ze wel even kijken van: hoe kan het dat een vertegenwoordiger dit allemaal weet? En dan vertel ik ze over mijn werk als tegelzetter, geef ik die jongens nog wat tips. Dat werkt gewoon heel goed in de praktijk.”
Beetje ouwehoeren om het ijs te breken
“Kijk, ik kom uit de bouwwereld en weet hoe het werkt. Je wordt gewoon veel sneller serieus genomen als je de taal spreekt én laat blijken dat je het vak beheerst.” Als Marc ergens binnenkomt is hij dan ook eerst even tegelzetter. “Beetje ouwehoeren, dan is het ijs snel gebroken.” Het helpt Marc in dit werk wel dat hij een vlotte babbel heeft. “Zeker, ik kan goed praten: zolang het over mijn eigen expertise gaat, tenminste!”
Welkom in team Coba
“Ik kwam vrij onervaren binnen, maar voelde me direct welkom in het team. Mijn collega’s zijn echt geïnteresseerd, in mij en mijn persoonlijke leven. Ik heb dit vanaf dag één ervaren, ik voelde me direct erg welkom en dat is fijn. We werken met een top team!”
Wil jij ook aan de slag voor Coba? Bekijk dan of er vacatures open staan voor Commercieel Adviseur.